Ateister, pengar och välmående

Jag har börjat läsa en bok som vi ( Jag Jonas, å Simon) hittade medans vi väntade på att bion skulle börja förra veckan.
Den heter "Illusionen om Gud" ( The God Delusion, på engelska ) skriven av Richard Dawkins.

Och, även om jag bara hunnit igenom lite drygt 25 sidor, så börjar jag få lite insikt i saker och ting som handlar om religion, troende osv.
Därav rubriken Ateister. Då jag inte tror på Gud, Satan, eller någon direkt religion för den delen, men däremot tror jag på något som är för mig svårförklarat.
Att det finns nån/nånting som är större än oss, så mycket känner jag..men som sagt.. har ju nästan precis börjat "resan" på detta någonting som finns.. nånstans..sorry om det låter diffust, men det är det för tillfället för mig.
Vissa kan säkert tycka att jag snart kommer hitta "min" religion, eller det jag nu tror på. Men det är större än så, det känns större.. Rörigt som fasen, jag vet.. men så är läget.
Något som står i boken fastnade på mina tankar ( som om jag behövde mer att tänka på... ) men denna mening tyckte jag hade något visst i sig:
När en person lider av en vanföreställning så kallas det mentalsjukdom. När många personer lider av en vanföreställning kallas det för religion.
( då vanföreställning är med i den engelska titeln på boken så dök det upp en förklaring till varför, denna mening är ett citat till den förklaringen )

På ett sätt har han helt rätt, men han har även fel. Dumma författare som ska göra saker så knasiga att förklara..
Ni får ju absolut tycka precis som ni vill, kan ju bara skriva vad jag tycker å tänker om detta.
Men för att återgå, vad är då jag? Ateist? Troende? en förvirrad, borttappad yngling som inte hittat "rätt" religion? Hoppas på att boken kan upplysa mer om saken i fråga, vilket jag tror att den kommer göra då den är ett gäng hundra sidor lång.
Jag lär återkomma om saken i fråga, ju längre jag läser i boken.


Andra delen av rubriken,pengar, vilket alltid är trevligt att ha, kommer dimpa ner på mitt konto imorrn.. sweet som fan, får ut ett x antal komptimmar från nått år tillbaka. Behövligt som attans! En glad överraskning helt enkelt ;-)
Man kanske tom kan fira med en liten CD-skiva eller så.. får se vad jag hittar på :-)

Då, sista, välmående.
Jag måste ändå säga, att under de senaste veckornas utmaningar och äventyr så mår jag ändå bra. riktigt bra faktiskt.
Visst, I have had my up´s and down´s , men i det stora hela så mår jag bra, både i kropp och själ.
Livet ser ljust ut och framtiden börjar klarna något. I´m a happy man :-)

Damn, vart ett långt inlägg dehär.. och inte en enda bild.. skäms på mig!
Ni får läsa om ni vill, eller skita i det, upp till er ;-)

Lyckades träna idag också, så jag har vart extra duktig av mig, awwoohoo! \o/

xoxo
/J

Kommentarer
Postat av: Tabofa

Bästa hittills! Ner me mass illusioner! :p

2008-12-09 @ 21:13:59
URL: http://www.metrobloggen.se/Tabofa
Postat av: sarah

mkt intressant (hehe intressant börjar bli mitt ord for real nu asså);P

2008-12-10 @ 10:31:38
URL: http://sazzz.blogg.se/
Postat av: John

Intressant på vilket sätt, Sarah?



och till er båda, tack för kommentarerna :)

2008-12-10 @ 16:43:47
URL: http://smithies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0