On my mind

Just nu, är.. mysighet, filmchill, större inblick i mer saker, välmående, lite stress och planering.. bl a.

I fredags så vart det chill med film hos mig med Millan (!) Alltid kul med spontanbesök bara sådär! :)
Sen att vi pratade mer än vad vi såg på film är ju en annan femma..

Upp ganska tidigt på lördag för att åka och hälsa på kusinen på polishögskolan, vilket va rätt coolt. Man ser på långa vägar att han är i princip född till att bli polis, passar honom som fasen.
Efter det åkte jag och morsan till mormor och hälsade på där en stund och tog oss en andra eftermaten kaffe, softish :)

Snabb sväng till morsan därefter och hämta väska för resan nästa vecka, Norge here I come! Ska bli kul som fasen, och ! håll i i nått nu, det är första gången någonsin jag flyger ensam.. O_o
Det ni!

Det är bra att börja nånstans, för planerna är ju ett gäng resemål under hösten/vintern :)
Lördagen avslutades med chill framför xbox/tv i hässelby. snart blir det mer av den formen, ska ju "flytta" in där ett tag framöver snart.. ska bli sweeeeeeeet!
Vart väckt av ett tidigt sms från E, som va på väg för ett besök.. das ist wunderbar! Skön start på en chill söndag.. som i skrivande stund fortsätter vara chill, även fast jag är på jobbet ;)
Prata om allt ( nästan? ) lyssnandes till skön musik, som jag även lyckades sno till mig! Inte hela listan, men en bra början iallafall.

Nu då när min lilla sammanfattning är över, även om helgen säkert har något mer att erbjuda så tänkte jag lägga till lite text om.. diabetes faktiskt.

Typ 1-diabetes [redigera]
Huvudartikel: Typ 1-diabetes

Typ 1-diabetes (tidigare kallad insulinkrävande diabetes, juvenil diabetes, ungdomsdiabetes, och som även ibland skrivs som typ I diabetes) uppstår när blodets halt av socker stiger på grund av att kroppen saknar eller har nedsatt produktion av hormonet insulin.
Sjukdomen orsakas av en
autoimmun reaktion mot de insulinproducerande cellerna (betaceller) i bukspottkörteln (pankreas).Som med andra autoimmuna sjukdomar är etiologin (sjukdomsorsaken) oklar.
Tvillingstudier har visat att ärftlighet existerar, men att den inte är entydig. Vissa typer av MHC-alleler (genvarianter) tycks ge en ökad känslighet för att utveckla sjukdomen.
Dock är miljöfaktorer en bidragande orsak.
Det finns vissa tecken som tyder på att trauma kan bidra till att sjukdomen utvecklas, som till exempel annan sjukdom, eller misshandel.
Om dessa händelser inträffar när barnet är i en ålder då kroppen utvecklas mycket och kan vara känslig för yttre faktorer så kan bukspottkörtelns betaceller slås ut av immunsförsvaret. Typ 1-diabetes kallas också för sockersjuka vilket är ett förvillande och olyckligt uttryck, då sjukdomen inte har något med sockerintag att göra.

LADA (Latent autoimmune diabetes in adults) är en diabetesform som liknar typ 1-diabetes.
Den drabbar vuxna och kan ibland förväxlas med typ 2-diabetes.
Liksom i typ 1 minskar insulinproduktionen, men långsammare än i typ 1. Inledningsvis kan LADA ofta behandlas med medicin som sänker
blodsockernivån, men efter några år krävs i regel insulininjektioner. Även LADA är en autoimmun sjukdom


Hoppas ni får nått matnyttigt av det hela.
/J

Kommentarer
Postat av: isobelll

alldeles för många viktiga parametrar som mitt lite snuvhuve inte alls förstår just nu, latin - va? Sjukdm, ja men inte som kan hindra dig från att leva o leka menar jag. Det är feghet som gör, elak men ärlig.



Massa mysigt med massa te och att jag fick utnyttja din stereo. MYS!!

2009-05-10 @ 18:44:08
URL: http://isobelll.blogspot.com
Postat av: John

Den hindrar mig inte att leka och leva, men oavsett vad jag gör så påverkas jag av det eller inte. Därav det enorma berget med osäkerhet som ska bestigas.



Peppo njöt, tror han gillade avbrottet från all hårdrock/metal ;)

MYS!

2009-05-10 @ 19:15:05
URL: http://smithies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0